امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://yazd.cloob24.com
0

بیان مسئله

اگر از شما بخواهندکه کلمه ی املا را بنویسید، دو حالت ممکن است پیش بیاید:

1 – نوشتن به همراه همزه (املاء)

2- نوشتن بدون همزه (املا)

آیا می دانید که کدام شکل صحیح است؟ با کمی تامّل می توان فهمید که شکل دوم صحیح است! امّا اگرکلمه ی املا رابه کلمه دیگری اضافه کنیم آنگاه باید به همراه ((ی)) آن را نوشت.(مثال: املای فارسی) بسیار دیده شده است که دانش آموزان دوره ابتدایی (حتی دوره های بالاتر) به درس املا علاقه ی زیادی ندارند و درنوشتن املادچارمشکلاتی فراوان هستند.(مثل نوشتن کلمه ی املا)

اگر خواسته باشیم یک نامه یا متنی را بنویسیم حتما باید به املای کلمات داخل آن متن یا نامه تسلّط داشته باشیم و اگر املای کلمه را به یاد نداشته باشیم در نوشتن آن دچار مشکلاتی فراوان می شویم.از سوی دیگر اگر دانش آموزی از پدر یا مادرش املای کلمه ای را پرسید و والدینش شکل صحیح آن کلمه را ندانند نگرش و دید فرزند نسبت به پدر، مادر و حتی درس خواندن و مدرسه رفتن هم عوض می شود. (ایجاد نگرش منفی).فرض کنید معلّمی در یک متن املا 100 کلمه گفته باشد و دانش آموزی 20 کلمه را غلط نوشته باشد، به او صفر می دهیم و این در صورتی است که اگر از تناسب استفاده کنیم باید به او 16 داد.پس املا ارزشیابی صحیحی ندارد.

با توجه به آنچه گفته شد:

الف) چگونه می توان دانش آموزان را به درس املا علاقه مند کرد؟

ب) چگونه می توان اختلالات دانش آموزان را کشف کرد؟

پ) چگونه می توان اختلالات دانش آموزان را حل کرد و آن ها را کاهش داد؟

ت) وظیفه معلّم، والدین و خود دانش آموز در حل آنها چیست؟

ث) راهکارها برای ارزشیابی درست در درس املا چیست؟

اهداف و اهمیت تحقیق

منظور از این تحقیق دست یابی به راه حل هایی است که می تواند موانع، مشکلات و تنگناهای مربوط به درس املا و کار در آن ساعت را تا حد بسیار مطلوبی کاهش دهد.نکته مهم این است که نباید انتظار داشت که تمام دانش آموزانی که دارای اختلالات املایی هستند را بتوان در مان کرد چون ممکن است علّت یک اختلال تا به حال کشف نشده باشد و یا اینکه علّتش یک بیماری باشد! (مثل بیماری اوتیسم، ام اس و...)

در این قسمت 2 مطلب مهم را توضیح می دهیم.

1 – مسلماً درس املا بسیار مهم است(مخصوصا در دوره ابتدایی) و نباید اهمیت آنرا نادیده گرفت. بسیار دیده شده است که برخی از معلّمان زمانی که از درسی به غیر از املا دچار کمبود وقت می شوند برای جبران وقت از دست رفته، ادامه آن درس را در ساعت املا به پایان می رسانند. پس اهمیت معلّمان به درس املا کم است.

2 – میزان علاقه به درس املا و ارزشیابی از این درس بسیار نامطلوب است که در همین تحقیق در قسمت انواع املاها روش هایی برای حل این مشکل و برای ایجاد علاقه در فراگیران نسبت به درس املامعرفی می کنیم.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه